روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

درباره صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۹۲۱۲۹
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
درباره صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع)
صحن قدس در قسمت جنوبی حرم مطهر رضوی و مسجد گوهرشاد، بین بست شیخ بهایی و قسمتی از جنوب غربی رواق امام خمینی (ره) در سال ۱۳۷۳ خورشیدی ساخته شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این صحن در قسمت جنوبی حرم مطهر رضوی و مسجد گوهرشاد، بین بست شیخ بهایی و قسمتی از جنوب غربی رواق امام خمینی (ره) با مساحتی بالغ بر ۲ هزارو ۵۳۰ مترمربع، در سال ۱۳۷۳ خورشیدی ساخته شد.

طبقه همکف، ۳ هزارو ۲۰۰ مترمربع زیربنا دارد شامل ۶ ورودی و ۲۸ حجره که ۱۴ حجره در طرف مسجد و صحن و ۱۴ حجره در طرف مقابل است و نام هریک از چهارده معصوم (ع) بالای آن حجره‌ها نوشته شده است. ارتفاع صحن از کف تا دیوار‌ها ۶ متر است. این صحن چهار ایوان و سردر دارد و ایوان قبله آن از ایوان‌های دیگر بزرگ‌تر است.

ایوان جنوبی صحن با ارتفاع ۱۶ متر مشابه ایوان مقصوره است. سقف ایوان به صورت طاسه بندی با کاشی و آجر تزیین شده و دیواره ایوان تمام با کاشی معرق آراسته است. در وسط ایوان، محرابی زیبا وجود دارد و دور بالای محراب، کتیبه‌ای از کاشی سوره مبارک «نور» نوشته شده است.

در معماری ایران، ایوان قبله همیشه بزرگ‌تر گرفته می‌شود، لذا این ایوان نیز بزرگ‌تر است. محراب صحن قدس جنوبی‌ترین محراب در ابنیه و اماکن متبرکه آستان قدس رضوی است و هنگامی که امام جماعت در آن جای گیرد، از همه اطراف و جوانب می‌تواند با آنجا ارتباط برقرار کند.

ایوان‌های کوتاه این صحن، ۱۲ متر و ایوان بلند آن، ۱۶ متر ارتفاع دارد. این صحن از طرف شرق به صحن موزه و از شمال به مسجد گوهرشاد و از غرب به بست مسجد گوهرشاد راه دارد.

سقاخانه‌ای زیبا با نمای قبه الصخره از مجموعه بنا‌های بیت المقدس در وسط صحن، یاد و خاطره نخستین قبله گاه مسلمانان جهان را در اذهان زنده می‌کند.

این سقاخانه از کف صحن تا نیزه گنبد، ۸/۲۴ متر ارتفاع دارد که ۴/۴۷ متر آن مربوط به ارتفاع گنبد است. شعاع گنبد نیز معادل ۴/۸ متر است. همچنین شعاع قسمت داخلی بنا بدون احتساب رواق اطراف آن، ۹/۶ متر و مساحت سقاخانه ۱۳۰ مترمربع است.

قسمت گنبدی شکل این سقاخانه، طلاکاری شده و قسمت خارجی آن، با کاشی‌های معرق تزیین یافته است. در حاشیه در ایوان شرقی که از آنجا به صحن موزه می‌روند، بر روی کتیبه‌ها سوره مبارکه مجادله نوشته شده است.

این کتیبه را فضائلی با خط ثلث تحریر کرده است. در قسمت شمالی متصل به مسجد گوهرشاد، ایوانی بزرگ بنا شده است و در کف ایوان دو صفه و بالای صفه‌ها نیز دو غرفه قرار دارد. در ایوان طرف غرب که از آنجا به طرف بست می‌روند، سوره مبارکه والفجر نوشته شده است. سقاخانه وسط صحن قدس، دور گنبد، با سوره مبارکه اسرا و دور جایگاه نوشیدن آب با سوره مبارکه «یس و القرآن الحکیم» مزین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->